MeMoRiEs

Wednesday, March 07, 2007

اتكلم عن الحرية


كنت دائما اعيش بمفردي .. من حوالي 7 سنين من أول ما غزوت القاهرة الكبرى وتركت محافظتي الصغيرة الحجم ..كبيرة القدر في نفسي ..وانا اعيش وحدي ..انا الملك المتوج في شقتي املك زمام الامور جميعا .. لا احد يراجعني او يناقشني في اي قرار افعله .. متى انام .. متى اصحو ..ماذا اشاهد على شاشة التليفيزيون.. ماذا اأكل... متى اخرج ..متى ارجع ...كل شيئ ..كل شيئ .. انا وحدي ...وقد كنت مستمتعا جدا بهذه الحياة ...حتى انني كنت دائما ينتابني شعور غريب عندما ادخل من باب الشقة .. هو مزيج ما بين الشعور بالزهو والسلطان ...نعم كنت كالسلطان او الملك الذي يدخل مملكته .. يأمر فيطاع ..الكل يعمل في خدمته...الكل يريد راحته .. لا ادري هل هي ترسيبات نفسية من ايام الاقامة مع الاهل .. وهي بالطبع تفتقر لكثير من معاني الحرية التي كنت اتحدث عنها ..ام هي الشعور بالحرية والتحرر من الأسر ...نعم التحرر من اسر جميع القيود والحدود التي تفرضها عليك العلاقات الانسانية.. حتى في الايام التي كنت فيها بالكلية وكنت اعيش مع بعض الاصدقاء ...لم اكن اشعر بهذا القدر من الحرية .. هل جرب احد من قبل ان يتحرر من كافة القيود التي تكبله .. ويفعل فقط ما يحلو له ؟ هل كنت تستطيع ان تنظر الى نفسك في المرآة وتجري محادثة مع نفسك دون ان يصفك احد بالجنون ؟ هل كنت تستطيع ان تجوب ارجاء الشقة عاريا متجردا من كل ملابسك ليس لشيئ الا انك قد قررت ان تفعل ذلك ؟

عندما كنت اتحدث مع اي شخص .. ويعلم اني اعيش بمفردي ..كان يقول لي وكيف تتغلب على هذه الوحدة ومعانتها؟ اي معاناة التي تتحدث عنها يا صديقي .. ليتك تعاني مثلما اعاني .. هكذا كنت احدث نفسي.

وبعد ان تزوجت .. واصبح لي شريك ابدي في حياتي .. فقدت جزء من حريتي كنت احبه جدا .. أحيان كثير انظر الى الى زوجتي العزيزة .. واسأل نفسي : هل ان عدت الى ما كنت عليه في وحدتي , ستتفهمين حريتي وجنوني ؟ ام ستطلبين دليل الهاتف لتسأليه على رقم مستشفى الأمراض العصبية والفسية ؟

12 Comments:

  • At 1:18 PM , Blogger هيّ said...

    ازيك:)
    عشان كده انا بقولهم يا جماعه..لاهلى يعنى..
    يا جماعه انا لو..لو..فكرت اتجوز تانى مش عايزه حد مقيم معايا على طول..
    بيقولولى انا مجنونه..هههه
    الفكره انى حاسه انى عايزه الالفه و الحب مع الحريه و الحاله اللى انا فيها دلوقتى من عذب الفوضى المرتبه فقط لانها من صنعى انا و بس..

    مدونتك من نوعى المفضل..
    حابقى اجى تانى:)
    باى

    http://thecaller.jeeran.com/nadaha

    اصل بلوجسبوت ده بعمل ال يعنى بعرف اكتب قصص و كده..لكن ده..انا انا

     
  • At 5:02 AM , Anonymous Anonymous said...

    على فكرة ، انا زيك برضه بعيش لوحدي وحاسس بالحرية ، بس نصيحة اخوية ... اوعى حد يفسد عليك وحدتك بدعوى الحب والحرية عشان هتوصل لحالة سيئة بعد كده، وزي ما انت عارف حرية الراجل مختلفة تماما عن حرية الست

    بس خلاص

     
  • At 5:53 AM , Blogger salateenoo said...

    عزيزتي النداهة :

    فكرة انكي تتجوزي حد مش مقيم معاكي فكرة تستحق التفكير ...هية فعلا ممكن تكسر ملل وروتين الحياة الزوجية..كويس ان البلوج عجبك ... مستنيكي تاني ...ومحضرلك شاي وكيك :)

    عبد الرحمن:

    للأسف الزواج هو نهاية الوحدة الخالصة اللي انا وانت فاهمينها كويس

     
  • At 6:51 AM , Anonymous Anonymous said...

    هى كده الدنيا حاجة قصاد حاجة بس الفكرة أن كل وقت له متطلباته و احتياجاته، مع الوقت هتقدروا تفهموا بعض وتبقوا كيان واحد وهتلاقى حريتك بشكل تانى، دعائى و تمنياتى ان ربنا يبارك لكم و يسعدكم :)

     
  • At 3:47 PM , Blogger Jannah said...

    اهااا انا يمكن مش متفهمة الحرية دى, ...
    انا عن نفسى مش حرة نهائى إلا فى تفكيرى, اما كل أفعالى فى البيت فهى دائما يا إما أخد او عطى لحد هنا, مش بعرف اقعد فى البيت لوحدى بيجى لى توتر و قلق غريب على كل واحد من اهلى, وما قولكش على التهيئات بقى, دى أزمة تانية,

    انا فعلا فظيعة, الله يكون فى عون اللى هتجوزه, يا رب ماقرفوش و ما نزعش حريته منه, ده للرجالة من اصعب الحاجات, لازم يتنفسوا, بعيد ومن غير ما نعرف هم بيعملوا ايه يا إما ما بقتش حرية:) ,

    وأنا متأكدة ان ان شاء الله تضحيتك دى مش هتندمك ابدا, لإن بعد سنين الحرية المطلقة والوحدة بتخلى الواحد انانى, اما المشاركة فدى وردة الحياة... ربنا يديم الاتنين عليك, ده بالعقل و ده بالقلب :)

    جنة

     
  • At 1:57 PM , Blogger Eman M said...

    نفس الجملة اللى بيقولها كل رجل، مش عايز أتجوز علشان ما أفقدش حريتى
    مع ان الحرية هية معاها:)

     
  • At 12:53 AM , Blogger salateenoo said...

    nesrina :

    حرية الوحدة لا يمكن تعويضها .. انا مش قصدي ان الواحد يعمل اللي هوة عاوزه بقى ويعيش حياته غلط ويقول انا حر ..لأ... انا قصدي حرية مطلقة .. ودي مالهاش غير شكل واحد وهي الوحدة ..

    Jannah :

    انتي بتقولي انا مش حرة نهائي إال في تفكيري .. عارفة لما تكوني لوحدك بقى .. الحرية في التفكير هتكون مقرونة بالحرية في العمل ..

    وانا طبعا متفق معاكي تماما ان الوحدة والحرية المطلقة بتخلق نوع قوي من الأنانية اللي بتخللي الواحد صعب انه يحس بحياة المشاركة الا بعد بذل مجهود جامد

    Eman m :

    صدقيني يا إيمان مش هية دي الحرية اللي انا اقصدها خالص ..لو قريتي ردي على التعليقين السابقين .. هتفهمي قصدي

     
  • At 8:11 AM , Blogger david santos said...

    Hello!
    Good work, thank you
    have nice week

     
  • At 9:17 PM , Blogger raspoutine said...

    طيب ما انت كنت كويس
    ليه بس تعمل كده
    حد يكون عايش لوحده وبيتمتع بالقدر ده من الحريه ويفكر يتجوز
    يا اخى حرام عليك كنت استيت شويه لغايه ما تشبع من الحريه وبعد كده كنت تسلم نفسك لعم المأذون
    بس خلاص مش هيفيد الكلام طول ما الفاس وقعت فى الراس


    انا اول مرة ازورك
    تحياتى ليك

    ايمن فاروق

     
  • At 3:42 PM , Anonymous Anonymous said...

    ابو السلاطين، انت الآن أكثر حرية ربما، لأن مشية واثقة على الأرض أفضل كثيراً من طيران بلا هدف أو اتجاه، افتكر ده الفرق. على اي حال انت من الناس اللي صعب روحها على الاقل متبقاش حرة للأبد. ربنا يسعدك يا ابو السلاطين ويحررك من كل هم وتعب، آمين

     
  • At 7:59 PM , Anonymous Anonymous said...

    very nice blog
    please visit my blog too at :

    future-tv-superstar.blogspot.com

    thanks

     
  • At 12:15 AM , Anonymous (A7LA) said...

    صحيح أنا ايضا اشتاق لتلكالحرية التي كانت قبل الزواج

    ليست حرية الخروج و الذهاب و عمل ما اريد

    و لكن حرية التواجد الوحيد بيني و بين نفسي

    حرية ان اكون مسؤولة عن نفسي فقط و ليس عن اسرة

    و لكن هذه هي الحياة

    يوم وحيد و تتمنى ان يكون لك شريك

    و يوم لك شريك و تتمنى ان تكون وحيداً

    تحياتي لك أخي الكريم

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home